Jumaat, 25 Februari 2011

Indah Bahasa menerusi Dialek.

Salam sejahtera semua, penat rasanya pulang dari bercuti namun ingin berkongsi sedikit cerita mengenai dialek. sewaktu bercuti pelbagai ragam manusia dapat dilihat, terdapat banyak keluarga yang datang dari negeri-negeri yang berlainan. sewaktu saya ingin bergambar dengan seekor kuda, datang sekeluarga yang bercakap mengikut dialek kelantan ingin menangkap gambar di tempat saya. di sini dapatlah saya mempelajari bahasa lain selain bahasa negeri saya sendiri. Begitu juga sewaktu saya berada di kolam, terdapat beberapa wanita yang bercakap dialek utara. Terdetik pada fikiran saya indahnya Malaysia yang kaya dengan pelbagai bahasa mengikut negeri dan bangsa.

     nota: mari kita ketahui sedikit ilmu mengenai dialek,
Menurut Nik Safiah Karim, 1988. bahasa melayu mempunyai banyak dialek yang berbeza dari segi sebutan, perbendaharaan kata dan tatabahasa. Manakala, Abdul Hamid Mahmood, 2006 menyatakan dialek iailah variasi satu bahasa tertentu yang dituturkan oleh sekumpulan penutur dalam satu-satu masyarakat bahasa.

contoh dialek:

  1. bebal (kedah) : cepat marah, tidak sabar.
  2.  Acok (kelantan) : tempat untuk berjemur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan