Ahad, 16 Januari 2011

Berbudi bahasakah kita?

Salam semua, di sini saya ingin berkongsi sedikit coretan mengenai budi bahasa ketika berurusan dengan orang lain. mari kita sama-sama melihat dua situasi yang berbeza. Pada hari selasa (11 januari 2011)  saya telah menguruskan pengguguran kursus kerana subjek itu kekurangan pelajar iaitu kurang dari 10 orang. oleh itu, saya telah berurusan di bahagian akademik untuk pengguguran kursus tersebut dan meminta ditukarkan ke kelas satu lagi. akak yang menjaga kaunter di akademik memberi respon, bertanya "mengapa adik nak tukar" dan menuturkan dengan sopan. di sini saya memuji cara akak tersebut melayani pelajar walaupun ketika itu ramai pelajar yang hendak berurusan. setelah menyatakan sebab, akak tersebut meminta saya untuk memberitahu kepada fakulti agak mengabungkan kelas. Malangnya, ketika saya berurusan di pelajat fakulti pula, layanan sangat berbeza. Hal ini kerana, saya sangat terasa hati dengan layanan salah seorang pekerja di pejabat dengan nada agak sinis pada saya sehinggakan pekerja lain melihat saya apabila dia menyatakan " ini bukan masalah saya". kesimpulannya disini, sama-samalah kita merenungkan bagaimana budi bicara kita, di mana budi bahasa kita ketika kita berurusan walaupun kita ini hanyalah pelajar sahaja. Namun, hakikatnya kita tetap sama iaitu manusia biasa. oleh itu, kita harus melihat bahasa kita kerana kelak kita juga akan berurusan dengan orang lain. renung-renungkanlah..sekian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan